Silnik szeregowo-bocznikowy ma uzwojenie szeregowe i bocznikowe.
Podczas pracy silnika można jedno z tych uzwojeń odłączyć, wtedy
silnik będzie pracował jako szeregowy, albo bocznikowy.
Podczas pracy silnika z obydwoma uzwojeniami charakterystyka silnika zawiera się miedzy charakterystyką szeregową a bocznikową.
Układ połączeń pokazany jest na rysunku:
W zależności od przewagi amperozwojów silnik ma charakterystykę zbliżoną do szeregowego lub bocznikowego.
Przewaga jednej z tych charakterystyk zależy od stosunku obu strumieni. Uzwojenie szeregowe może być przyłączone w taki sposób, aby w czasie pracy strumień pochodzący od tego uzwojenia dodawał się do strumienia pochodzącego od uzwojenia bocznikowego, lub przeciwdziałał temu strumieniowi.
Gdy jedno z uzwojeń wyłączymy to charakterystyka będzie albo czysto szeregowa, albo czysto bocznikowa.
Podczas hamowania elektrycznego, czyli hamowania z odzyskiwaniem energii oba uzwojenia przeciwdziałają sobie. Dosyć dobre właściwości wykazuje silnik,
którego uzwojenie bocznikowe zasilane jest z osobnego źródła. Uzwojenie to może być wykonane na niskie napięcie, silnik wtedy uniezależnia się od wahań napięcia w sieci.
Gdy będziemy zmniejszali prąd uzwojenia bocznikowego charakterystyka będzie coraz bardziej zbliżona do charakterystyki silnika szeregowego.
Zalety silnika szeregowo-bocznikowego:
1.Nie duże straty energii podczas rozruchu.
2.Łatwość w odzyskiwaniu energii.
Wady silnika szeregowo-bocznikowego:
1.Dość drogie wykonanie i utrzymanie.
2.Większy ciężar i bardziej skomplikowany układ połączeń co wymusza stosowanie bardziej skomplikowanych układów sterowania.
3.Podczas przepięć większe ryzyko uszkodzenia silnika.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o innych maszynach elektrycznych kliknij ---> maszyny elektryczne.